سرباز وطن

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

منطقه‌ی عملیاتی فاو - اروند 2

| جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

1. رأس البیشه و فاو:

تنها راه دریایی عراق بود. ایران در عملیات والفجر 8 می‌خواست این منطقه را بگیرد. در این صورت در مثلثی قرار می‌گرفت که قاعده‌اش کارخانه‌ی نمک و دو ساقش اروند و دو خور عبدالله بود. اگر این منطقه را می‌گرفتند نیروهای دریائی عراق در محاصره ایران می‌افتادند.

2. خور عبدالله:

تسلط بر این منطقه از اهداف عملیات والفجر 8 بود. با بستن این خور را ورود عراق به خلیج فارس بسته می‌شد. در این عملیات با استفاده از آب‌خور و اروند رود در سراسر محور ساحلی و میانی، آب رها شد تا احتمال نفوذ دشمن کم‌تر شود.

3. پایگاه موشکی:

سکوهای پرتاب موشک‌های زمین به دریای عراق در این منطقه بود. در شبه جزیره‌ی فاو، این پایگاه، تردد کشتی‌ها به مقصد ایران را ناامن کرده بود. در عملیات والفجر 8 این پایگاه به تصرف نیروهای ایرانی درآمد.

4. کارخانه نمک:

یکی از محورهای استراتژیک عملیات والفجر 8، جاده‌ی ام‌القصر و کارخانه نمک بود. نیمی از این کارخانه طی این عملیات به تصرف نیروهای ایرانی درآمد. در شب هشتم عملیات نیروهای ایرانی خودشان را به سه‌راهی کارخانه رساندند و چند خاک‌ریز بلند ساختند و آرایش ضدزره گرفتند. تهاجم روس این سه‌راهی متمرکز شد ولی کاری از پیش نبرد.

5. جاده فاو - بصره

اروند 1

| جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

عصر روز بیستم بهمن ١٣۶۴، نخلستان‌های حاشیهٔ اروند
غروب نزدیک می‌شود و تو گویی تقدیر زمین از همین حاشیهٔ اروندرود است که تعیین می‌گردد. و مگر به‌راستی جز این است؟
بچه‌ها آماده و مسلح، با کوله‌پشتی و پتو و جلیقه‌های نجات، در میان نخلستان‌های حاشیهٔ اروند، آخرین ساعات روز را به سوی پایان خوش انتظار طی می‌کنند. این‌ها بچه‌های قرن پانزدهم هجری قمری هستند؛ هم آنان که کرهٔ زمین قرن‌هاست انتظار آنان را می‌کشد تا بر خاک بلادیدهٔ این سیاره قدم گذارند و عصر ظلمت و بی‌خبری را به پایان برسانند...

آلبوم عکس شهید کریم زالی

| جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر